Συνέντευξη: Αναστασία Λινάρδου

Την συνέντευξη πήρε η Σοφία Σιμέλα Θωίδη, φοιτήτρια Κλασσικής Φιλολογίας στο ΕΚΠΑ...
Στην παρέα μας σήμερα βρίσκεται μια νεαρή κοπέλα με πάθος για την εκπαίδευση, τη μεταλαμπάδευση της γνώσης και την συναναστροφή της με τα παιδιά. Πρόκειται για την Αναστασία Λινάρδου, η οποία έχει αγαπήσει βαθύτατα τη δουλειά της, τον κόσμο της Φιλολογίας και ακόμα περισσότερο εκείνο τον ιδιαίτερο και σπάνιο, μα αγαπητό σε όλους μας, κόσμο της Ειδική Αγωγής. Η Αναστασία θα μας μιλήσει για το πάθος της για την μόρφωση, για την δίψα που έχει για την διδασκαλία και την έφεση που τη χαρακτηρίζει, και η οποία την οδήγησε στο να ανοίξει το δικό της φιλολογικό προφίλ στην εφαρμογή Instagram. Το προαναφερθέν προφίλ ονομάζεται school_lab_ . Παρακάτω τίθεται η συνέντευξη της με όλα όσα θέλετε να μάθετε...
(Όλο το φωτογραφικό υλικό που συνοδεύει το παρών άρθρο αποτελεί ιδιοκτησία της Αναστασίας Λινάρδου)
Καλώς ήρθες Αναστασία!
- Ποιος ήταν ο λόγος που σε έκανε να αγαπήσεις και να ασχοληθείς με τον ανθρωπιστικό κλάδο, με τη φιλολογία;
Αρχικά επέλεξα τη φιλοσοφική σχολή καθώς αγαπούσα ιδιαίτερα το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και των Νέων Ελληνικών. Το ανθρωπιστικό «κομμάτι» των σπουδών γίνεται αντιληπτό όταν ξεκινάς να εργάζεσαι και να παραδίδεις μάθημα. Σε εκείνο το σημείο αγάπησα απόλυτα το επάγγελμα μου.
- Για ποιους λόγους αποφάσισες πως «το μονοπάτι» της Ειδικής Αγωγής ήταν αυτό που σου ταίριαζε;
Με την Ειδική Αγωγή άρχισα να ασχολούμαι πριν ακόμη ολοκληρώσω τις σπουδές μου. Μια επίσκεψη που είχα κάνει στην ΕΛΕΠΑΠ Ιωαννίνων ήταν η αφορμή για να ξεκινήσω σεμινάρια επιμόρφωσης στην Ειδική Αγωγή. Έπειτα ξεκίνησα να εργάζομαι εθελοντικά σε κοινωνικό φροντιστήριο όπου ο πρώτος μου μαθητής είχε κοχλιακό εμφύτευμα και πήγαινε σε Ειδικό Σχολείο. Δεν θα τον ξεχάσω ποτέ! Ήμουν σίγουρη ότι η Ειδική Αγωγή ήταν ο κλάδος με τον οποίο έπρεπε να ασχοληθώ. Ακολούθησαν η πρακτική μου σε κέντρο θεραπειών, ένα πρόγραμμα εξειδίκευσης και το μεταπτυχιακό μου.
- Ποια πιστεύεις πως είναι τα προσόντα και οι δεξιότητες που οφείλει να έχει κανείς για να ασχοληθεί με τον τομέα της Ειδικής Αγωγής;
Το πρώτο και πιο βασικό προσόν που πρέπει να διαθέτει όποιος θέλει να ασχοληθεί με την Ειδική Αγωγή είναι η ενσυναίσθηση η οποία συχνά συγχέεται λανθασμένα με την ευαισθησία. Η ενσυναίσθηση έχει να κάνει με την πλήρη κατανόηση και αποδοχή της κατάστασης και κυρίως των συναισθημάτων των άλλων. Πέρα από αυτό, χρειάζεται να αγαπάς την προσφορά και να είσαι έτοιμος να παρακάμψεις τις ευαισθησίες σου, οι οποίες πολλές φορές σε αποτρέπουν από το να κάνεις σωστά τη δουλειά σου. Με άλλα λόγια η Ειδική Αγωγή χρειάζεται γερό στομάχι!
- Ποιες σκέψεις σου ήταν εκείνες που σε έκαναν να ανοίξεις το δικό σου προφίλ στην εφαρμογή Instagram με θεματολογία τις σπουδές σου;
Το Instagram αποτελεί μια πλατφόρμα με την οποία μπορείς να επικοινωνήσεις και όμορφα πράγματα. Ένα από αυτά είναι και η διδασκαλία. Το προφίλ μου ήταν ένας τρόπος να επικοινωνήσω ένα μέρος της δουλειάς μου, να μιλήσω με γονείς, μαθητές αλλά και συναδέλφους.
- Υπήρξαν άνθρωποι που σε στήριξαν στο κομμάτι της δημιουργίας του προφίλ σου; Αν ναι θα ήθελες να μας πεις ποιοι ήταν αυτοί;
Φυσικά και υπήρχαν άνθρωποι που με παρότρυναν να δημιουργήσω το school_lab. Κοντινοί μου φίλοι, η αδερφή μου και η σχέση μου. Όλο το περιβάλλον μου ήταν πολύ θετικό σε αυτό το εγχείρημα.
- Φτιάχνεις μόνη σου την κάθε δημοσίευση; Αν ναι από ποιες πηγές εμπνέεσαι και πόση ώρα σου παίρνει να τις δημιουργήσεις;
Τις περισσότερες δημοσιεύσεις στο προφίλ μου τις έχω φτιάξει μόνη μου. Μεγαλύτερη έμπνευση για μένα αποτελούν οι μαθητές μου. Την ώρα του μαθήματος όταν εντοπίσω κάτι που τους δυσκολεύει ή κάτι που τους φάνηκε πολύ ενδιαφέρον ξέρω ότι θα ήταν μια καλή θεματολογία για το School_lab. Επίσης, υπάρχουν εξαιρετικά προφίλ συναδέλφων στην πλατφόρμα που πολλές φορές σε εμπνέουν και σε κάνουν να κάνεις ακόμα καλύτερα τη δουλεία σου.
- Είχες φανταστεί στο μέλλον τον εαυτό σου να ασχολείται με έναν άλλο κλάδο;
Η αλήθεια είναι πως όχι. Ζούμε σε δύσκολους καιρούς όπου οι ανθρωπιστικές επιστήμες βάλλονται από παντού και η αξία τους έχει υποτιμηθεί αρκετά. Η εκπαίδευση των παιδιών από πολλούς αποτελεί δευτερεύον ζήτημα και αυτό έχει μεγάλο αντίκτυπο στη δουλειά μας. Παρόλα αυτά όσο δύσκολα και να είναι τα πράγματα η αγάπη μου για το αντικείμενο μου δεν θα μου επέτρεπε να ασχοληθώ με κάποιον άλλον κλάδο. Η διδασκαλία με κάνει χαρούμενη.
- Πιστεύεις πως ο χώρος της ειδικής αγωγής είναι τετριμμένος;
Σίγουρα όχι! Ο κλάδος της Ειδικής Αγωγής έχει αναπτυχθεί περισσότερο τα τελευταία χρόνια με αφορμή την απορρόφηση των εκπαιδευτικών στον δημόσιο τομέα. Παρόλα αυτά υπήρχαν και υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις δεκαετιών που δεν μπορούν να καλυφθούν σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Μόνο θετική μπορεί να είναι η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών σε αυτό το κομμάτι της εκπαίδευσης που τόσα χρόνια επιζητούσε την προσοχή μας. Όλοι μαζί θα φτιάξουμε ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά αυτά που δε θα παραμείνουν παιδιά αλλά θα γίνουν ενήλικες, ισότιμα μέλη της κοινωνίας μας.
- Πιστεύεις πως οι μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να αντιμετωπιστούν επιτυχώς; Ανέφερε μας, εάν γίνεται, μερικές από αυτές.
Πιστεύω πως οι μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να αμβλυνθούν με σωστή καθοδήγηση και διαρκή προσπάθεια στο σχολείο αλλά και στο σπίτι πάντα με τη συνεργασία ειδικών και γονέων. Αξίζει να αναφέρουμε πως ο γενικότερος όρος «μαθησιακές δυσκολίες» περιλαμβάνει τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσφασία, δυσαριθμησία κ.α.), τον αυτισμό, τη νοητική καθυστέρηση, τα προβλήματα ψυχικής υγείας κ.α. Πολλές φορές συγχέουμε τους όρους «μαθησιακές δυσκολίες» και «ειδικές μαθησιακές δυσκολίες».
- Τι θα συμβούλευες έναν γονέα, ο οποίος έχει ένα παιδί με ειδικές ανάγκες σε ψυχολογικό και σε εκπαιδευτικό επίπεδο;
Ένα παιδί με ειδικές ανάγκες χρειάζεται και ειδική φροντίδα. Σε εκπαιδευτικό επίπεδο είναι αναγκαία μια έγκυρη διάγνωση από πιστοποιημένο φορέα, ώστε το παιδί να ξεκινήσει άμεσα παρέμβαση από ειδικούς. Θεωρώ πως η συνεργασία ειδικών λογοθεραπευτών, εργοθεραπευτών και παιδαγωγών είναι το κλειδί για την καλύτερη εκπαίδευση του παιδιού. Αναφορικά με τον ψυχολογικό τομέα σίγουρα θα χρειαστεί κάποια υποστήριξη το ίδιο το παιδί αλλά και το οικογενειακό του περιβάλλον. Παρόλα αυτά δεν είμαι αρμόδια σε αυτό τον τομέα.
- Σε ποια ηλικιακή ομάδα απευθύνεται το προφίλ σου;
Το school_lab απευθύνεται σε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς αλλά και γενικότερα σε όσους αγαπούν την εκπαίδευση ανεξαρτήτως ηλικίας.
- Ποιο είναι το μήνυμα που θα ήθελες να περάσεις στους επισκέπτες του προφίλ σου;
Η εκπαίδευση των παιδιών αποτελεί επιτακτική ανάγκη και πρέπει να επιτυγχάνεται μέσα από την αγάπη και την κατανόηση.
- Θεωρείς πως μέσα από το παιχνίδι μπορεί το παιδί να διδαχθεί το μάθημα του ή κάτι σχετικό με την παρούσα ή μετέπειτα ζωή του;
Το παιχνίδι πάντα αποτελούσε ένα μέσο κοινωνικοποίησης το οποίο μπορούσε να μας διδάξει σημαντικά πράγματα για τη ζωή όπως η συνεργασία. Υπάρχουν πολλές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, κυρίως για παιδιά μικρότερης ηλικίας που το παιχνίδι στοχεύει στη μάθηση. Αυτός ο τρόπος εκμάθησης έχει πάντοτε θετικά αποτελέσματα και βοηθάει ιδιαίτερα στη μνήμη του παιδιού.
- Ποια πιστεύεις ότι πρέπει να είναι τα χρέη ενός επιτυχημένου καθηγητή και ποια ενός επιτυχημένου καθηγητή ειδικής αγωγής;
Όλοι οι δάσκαλοι και οι καθηγητές πάσης φύσεως έχουν ένα και μοναδικό χρέος: να αγαπούν τους μαθητές τους και να εκμαιεύουν τον καλύτερο εαυτό τους.
- Ποιο μήνυμα θα ήθελες να περάσεις στους αναγνώστες της συνέντευξης σου;
Η
εκπαίδευση έχει ως στόχο να μας μαθαίνει πως να σκεφτόμαστε και όχι τι να
σκεφτόμαστε, είναι καθολική χωρίς φύλο και σύνορα. Όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα
να μάθουν και να ακουστούν!

Για να μάθετε περισσότερα για το έργο της Αναστασίας, πατήστε στα link μας και γνωρίστε τον όμορφο κόσμο της!
